Ik bekijk een strategie ontwikkeling dan als een “creatief probleem oplossend proces”. Deelnemers aan een strategische workshop vullen eerst een FourSight vragenlijst in en ontdekken hun eigen voorkeur denkstijl in het probleemoplossend proces. Vervolgens krijgen ze inzicht in dat van elkaar en leren elkaar zo (beter) kennen. Bovendien is er inzicht en bewustzijn rond elkaars sterken en valkuilen, die ook zullen opduiken tijdens de strategische workshops.
FourSight gebruiken heeft ook als voordeel dat het een kapstok vormt om naar het proces van strategieontwikkeling te kijken. Op die manier weten de deelnemers ook onmiddellijk in welke fase van het proces ze hun energie zullen voelen of zullen verliezen (op basis van hun voorkeur denkstijl).
Door de unieke combinatie van een persoonlijke vragenlijst, inzicht in team functioneren, en het proces van een oefening is het eenvoudig om de verschillende stappen in de strategieontwikkeling uit te werken en de groep maximaal te ondersteunen en bewust door elk van de fasen te loodsen, ook wanneer die buiten hun “voorkeur” zone gaat
Ik stel vast dat op een heel natuurlijke manier teams FourSight blijven gebruiken, ook tijdens de implementatie van hun strategie, de opvolging en het dagdagelijks functioneren van het team.
Wanneer het team wijzigt, gebruiken ze FourSight ook tijdens de onboarding van nieuwe teamleden. Zij krijgen zo snel inzicht in zichzelf en in de groep waar ze deel van gaan uitmaken. Hierbij is slechts minimale begeleiding nodig.
Kort gezegd, 2à3 investeren bij de start van een strategie oefening of een nieuwe uitdaging voor een team, rendeert. Je wint er makkelijk 4à5 uur mee in het beslissingsproces achteraf. En omdat FourSight blijft “plakken”, is er een blijvend effect op het team functioneren.